شیر آلات صنعتی‌ -شیر چدنی

مقالات,مقالات آب و فاضلاب,مقاله شیر الات,مقاله صنعت,مطالب تخصصی آب,مطلب آب,تاسیسات,آبرسانی

مقالات

مقالات

شير محدود كننده جريان Choke valve

از اين نوع شير جهت كنترل مقدار جريان استفاده مي گردد

۱۰:۲۴
۲۸ / ۱۱ / ۱۳۹۴

شير كنترل Control valve

• جهت كنترل جريان سيال در مسير عبورآن قرار داده مي شود

۰۰:۰۰
۳۱ / ۳ / ۱۳۹۳

شیر خودکار ( شير يكطرفه ) چیست و اصول نصب چک ولو بر روی انواع پمپ چگونه است

شیر یکطرفه یکی از مهمترین قطعات لوله کشی پمپ كه با پمپ فروخته نشده و جداگانه باید خریداری شود و جزء اتصالات اصلي لوله کشی پمپ است شير يكطرفه يا همان شير خودكار مي باشد.

۰۹:۳۴
۱۴ / ۸ / ۱۳۹۶

شير يكطرفه با مجرابند دو تكه (Split Disk Check Valve)

شير يكطرفه هاي با مجرابند دو تكه جهت فائق آمدن بر افت فشار و سايز خطوط در شير يكطرفه هاي نوساني و شير يكطرفه هاي ديسكي ، طراحي گرديده اند. مجرابند اين شير يكطرفه ها در واقع دو تكه شده و از طرف مركز شان لولا گرديده اند . همانند اينكه دو مجرابند در يك مسير بصورت لولايي قرار گرفته باشند. اين مجرابند بر روي نشيمنگاه بوسيله يك فنر پيچشي در يك قلاب قرار داده شده اند . در شكل روبرو نمونه اي از اين شير يكطرفه ها نشان داده شده است. اين شير يكطرفه ها در حالت معمولي بصورت بسته مي باشند.(Normally Closed) و مجرابندها توسط فنر پيچشي بصورت بسته نگه داشته مي شوند. هنگاميكه مسير جريان به سمت جلو باشد ، فشار سيال سبب مي گردد تا مجرابند لولا را باز كرده و اجازه عبور جريان داده مي شود. در اين حالت به محض قطع شدن جريان سيال و قبل از ايجاد جريان معكوس در شير يكطرفه ، ديسكها بوسيله نيروي فنر مجددا بسته مي شوند.

۰۰:۰۰
۲۸ / ۳ / ۱۳۹۳

همه چیز در مورد شیرهای صنعتی Valves

شیرها در مواردی به کار می روند که برای جریان سیال (اعم از مایع و گاز ) اختلاف فشار وجود داشته باشد. 1) قطع و وصل کامل جریان 2) جلوگیری از بازگشت مایعات و گازهای عبور کرده 3) تنظیم عبور مقدار مورد نیاز مایعات و گازها 4) تنظیم و کنترل مقدار و فشار مایعات و گازها 5) کنترل و ایمن نگه داشتن دستگاه های تحت فشار

۱۴:۵۶
۱۷ / ۱ / ۱۳۹۸

فلنج اسلیپون

این نوع فلنج در سرویسهای معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. نصب آن ساده است و مقاومت آن در برابر فشار داخلی دو سوم و در برابر بار خستگی یک سوم فلنج گردندار و هزینه نصب آن مقداری بالاتر است. جهت فلنج اتصالاتي مانند زانوئيها به ديگر اتصالات فلنجي و يا فلنج لوله ها مناسب است. اين نوع فلنج مقاومت كمتري نسبت به شوك و ارتعاش دارد. مقاومت آن تحت فشار تقريباً يك سوم مقاومت فلنج Welding Neck مشابه مي باشد. فاصله لوله تا انتهاي فلنج نيز همانند اتصالات Socket يك شانزدهم اينچ مي باشد

۰۰:۰۰
۲۴ / ۳ / ۱۳۹۳

انواع شيرهاي كنترلي ( شير خودكار - شير تخليه كننده فشار - شير متعادل كننده )

شیر وسیله ای است که برای مهار کردن جریان و فشار سیالات به کار می رود وظایف اصلی شیرهای صنعتی عبارتند از : ۱) قطع و وصل کامل جریان ۲) جلوگیری از بازگشت مایعات و گازهای عبور کرده ۳) تنظیم عبور مقدار مورد نیاز مایعات و گازها ۴) تنظیم و کنترل مقدار و فشار مایعات و گازها ۵) کنترل و ایمن نگه داشتن دستگاه های تحت فشار و اصولا شیرها در مواردی به کار می روند که برای جریان سیال (اعم از مایع و گاز ) اختلاف فشار وجود داشته باشد . تاریخچه اولین شیرهایی که بهوسیله انسان اختراع شد، همان چیزی است که اکنون به عنوان (دریچه) آببند میشناسیم. دریچهای که با گذاشتن یا برداشتن آن در مسیر آب، جریان را بسته، باز یا نیمه باز می گذاشتند. شیرهای دروازهای امروزی در واقع همان آب بند های قدیمی هستند. جنس و مواد بنا به کاربرد، مصالحی که در ساخت شیر بکار برده میشود، مختلف است. در کارهای ساختمانی شیرهای چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل (SS) استفاده میشود. در کارهای صنعتی مانند، نیروگاهها، کارخانههای پتروشیمی، پالایشگاهها، کشتی سازی و صنایع دارویی / غذایی، بسته به نوع سیالی که از شیر عبور میکند ویا محیطی که شیر در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آنرا از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن(Stainless Steel) میسازند.

۱۲:۲۰
۱۹ / ۱۰ / ۱۳۹۶

ولوهاي ديافراگمي(Diaphragm Valve)

يك ولو ديافراگمي ، ولوي است با حركت خطي كه در موارد باز كردن مسير ، تنظيم ميزان جريان وهمچنين بستن مسير سيال مورد استفاده قرار مي گيرد. علت نامگذاري اين ولو بخاطر وجود يك ديسك قابل انعطاف در درون آن مي باشد كه با seat ولو در قسمت بالاي ولو جهت ايجاد يك آب بندي مناسب قرار گرفته است. در اين ولو يك ديافراگم قابل انعطاف توسط يك ميله اي (stud) كه با ديافراگم بصورت يكپارچه مي باشد به قسمت فشار دهنده(كمپرسور) ولو متصل گرديده است.فشاردهنده(كمپرسور) بوسيله stem ولو به بالا وپائين حركت مي كند.هنگاميكه فشاردهنده(كمپرسور) به سمت بالا حركت كند ، ديافراگم به بالا كشيده مي شود واگر كمپرسور به پائين برود آنگاه ديافراگم نيز به پائين رفته وشكل انتهايي ولو را به خود مي گيرد.

۱۳:۵۵
۲۱ / ۱۰ / ۱۳۹۴

شير يكطرفه(Check Valve)

شيرهاي يك طرفه را ميتوان جزو شيرهاي خودكار طبقه بندي نمود، چون اپراتور هيچ كنترلي روي آن ندارد. شيرهاي يكطرفه با جريان سيال (فشار سرعتي) بطور خودكار باز شده و قطع جريان و با استفاده از نيروي جاذبه يا نيروي ناشي از برگشت جريان سيال بسته مي شوند و مانع از برگشت جريان از بالا دست جريان به پايين دست جريان مي گردد.

۰۰:۰۰
۲۳ / ۳ / ۱۳۹۳

مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن نسبت به لوله‌های فولادی ( کربن استیل)

از مقايسه ويژگي هاي ساختاري و عملكرد كوتاه مدت و بلند مدت لوله پلي‌اتيلن فشرده (HDPE - High Density Polyethylene ) و نيز مقايسه اسـتانداردهاي ساخت و تولید در هر مورد (AWWA C906 براي لوله پلي‌اتيلن و استاندارد های AWWA C200 براي لوله‌ فولادی) و همچنين آزمايشات عملي انجام شده انستيتو مواد مركب ساختاري (SCI) Structural Composites Incو آزمايشگاه مهندسي پلاستيك (PEL Plastics Engineering Laboratory،و انیسیتو پلاستیک پایپ PPI و اداره استاندارد صنعتی ایران كه همگي مراكز تحقيقاتي معتبر و صاحب نام مي‌باشند، نتايجي استنباط گرديده كه در زير مي‌آيد. جهت مقايسه منطقي در آزمايشات از مطلوب‌ترين جنس پلي‌اتيلن فشرده يعني نوع PE 100 به تصريح استاندارد AWWA C906 استفاده شده است. لوله فلزی آب این مقایسه بر اساس ویژگی های این دو نوع لوله گردآوری شده است و مقایسه بر اساس مشخصات ارائه شده سازندگان این نوع لوله ها می باشد که صرفنظر از استانداردهای موجود باید به عنوان مقایسه مورد توجه قرار گیرد

۱۰:۴۰
۲۶ / ۸ / ۱۳۹۵
تعداد رکورد : 508