شیر آلات صنعتی‌ -شیر چدنی

مقالات,مقالات آب و فاضلاب,مقاله شیر الات,مقاله صنعت,مطالب تخصصی آب,مطلب آب,تاسیسات,آبرسانی

مقالات

مقالات

شیر صنعتی

شیر وسیله ای میباشد که برای مهار کردن جریان و فشار سیالات به کار می رود.اولین ‏شیرهایی که به ‌وسیله انسان اختراع شد،همان چیزی است که اکنون به عنوان (دریچه) آب‌بند ‏میشناسیم.دریچه‌ای که با گذاشتن یا برداشتن آن در مسیر آب،جریان را بسته، باز یا نیمه باز ‏می گذاشتند.در واقع آب بند های قدیمی،همان شیرهای دروازه‌ای امروز میباشند. شیرها ‏بوسیله دست یا عملگر خودکار (‏Actuator‏) باز و بست می‌شوند.

۱۴:۲۸
۹ / ۹ / ۱۳۹۴

Globe valve ‎‏ (شیر کروی، گلوب ولو)

یکی از پرکاربردترین شیرآلات مهم صنعتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و آب و فاضلاب که در کلیه خطوط ‏انتقال سیالات مایع ، گاز، دوفازی و سیالات حامل ذرات معلق جامد بکار می رود شیرکروی ‏‎)‎‏Globe valve ‎‏ ‏‎( ‎‏ ‏است.

۱۱:۱۰
۲۱ / ۹ / ۱۳۹۵

فاضلاب

تعریف فاضلاب به عبارت دیگر به مجموعه آبهای دور ریختنی که پس از جمع¬آوری و تصفیه ممکن است قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد، فاضلاب اطلاق میشود. تعریف همگانی تر آن این است که به مجموعه آبهای آلوده، فاضلاب گفته میشود.از نظر ترکیب 9/99 درصد فاضلاب را آب و حدود 1/0 درصد آن را ناخالصیها و مواد آلاینده تشکیل میدهد.مواد آلاینده موجود در فاضلاب شامل مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی، مواد معلق، مواد مغذی، پاتوژنها، فلزات سنگین، موادآلی مقاوم به تجزیه بیولوژیکی و جامدات محلول است که وجود هر یک ازاین آلاینده ها و غلظت آنها بستگی به نوع و ماهیت فاضلاب دارد.

۱۹:۱۴
۲۹ / ۷ / ۱۳۹۴

ایجاد و تولید انرژی از لوله‌ های آب شهری

بهترین راه برای بهره‌برداری انرژی، استفاده از زیرساخت موجود بدون دخالت چندان در سیستم و منابع است. قبلا در لندن و نیویورک این شرکت از فاضلاب شهری و حرارت ایجاد شونده آن برای تولید انرژی استفاده کرده‌ است. با کار بر روی همان اصول این بار در شهر پورتلند، از لوله‌ّای آب که با استفاده از گرانش آب را در خود جاری می‌کنند انرزی سبز و پاک برداشت خواهد کرد.

۲۱:۵۵
۲۹ / ۷ / ۱۳۹۴

علایم اختصاری شیرآلات در صنعت

علایم مورد استفاده در انواع شیرهای صنعت آب به شرح زیر می باشند . ضمنا نام علایم در جداول پایین آورده شده ‏است‎.‎

۱۰:۱۹
۱۸ / ۱۱ / ۱۳۹۶

کار شیر یکطرفه

شیرهای یکطرفه معمولا بعد از کنتور آب، قبل از آب گرم کن روی خط تغذیه آب سرد و مواردی مانند این ها استفاده می شود.

۲۲:۳۲
۲۷ / ۷ / ۱۳۹۴

فلنج گلو بلند

جهت اتصال لوله ها، شیرآلات، پمپ ها و دیگر تجهیزات پایپینگ به یکدیگر از فلنج ها استفاده می شود. امتیاز فلنج ها نسبت به دیگر اتصال ها، دسترسی راحت برای تعویض، نظافت و بازرسی می باشد. فلنجها توسط استاد بولت ها به یکدیگر اتصال پیدا می کنند که به جهت آب بندی میان دو فلنج از واشر(گسکت) استفاده می شود.

۲۱:۰۳
۲۴ / ۷ / ۱۳۹۴

آبیاری قطره‌ای ‏(‏Drip irrigation‏)‏‎ ‎

آبیاری قطره‌ای (‏Drip irrigation‏)‏‎ ‎بیانگر این روش می باشد که در آن آب با فشار کم از ‏روزنه یا وسیله‌ای به نام قطره ‏چکان از شبکه خارج و به صورت قطراتی در پای گیاه ‏ریخته می‌شود. این نوع آبیاری را آبیاری موضعی نیز نامیده ‏می شود. شبکه‌ای که آب را در ‏سراسر مزرعه توزیع می‌نماید به کمک قطره چکان و با فشار کم در روی زمین پاشیده ‏‏می‌شود. از مشخصات این روش تحویل آب به گیاه با فشار کم در منطقه توسعه ریشه‌ها، در ‏سطح زمین (در زیر خاک) ‏می‌باشد تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.‏‎

۲۳:۱۹
۲۷ / ۴ / ۱۳۹۵

کاربرد آبیاری قطره ای در کشاورزی

روش های گوناگونی مانند آبیاری قطره ای یا موضعی از آبیاری تحت فشار اطلاق می شود ‏‏که در آنها آب مستقیماً در محدوده کوچکی در نزدیکی گیاهان منفرد توسط قطره چکان ها یا ‏‏پاشنده هایی که در امتداد یک خط توزیع آب مستقر شده اند، پخش می شود. در هر باغ میوه ‏‏یا تاکستان به ازای هر درخت یک یا چند وسیله پخش آب وجود دارد‎ .‎ برای گیاهان ردیفی (مثل گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه) و گیاهان زراعی (یونجه، حبوبات) ‏‏ابزار پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه مستقر می شود تا نیروی کاپیلاری خاک آب را ‏‏برای محدوده ریشه هر گیاه فراهم آورد. استفاده از قطره چکان برای گیاهان زراعی که در ‏‏تمام سطح مزرعه پخش می شوند به سبب مشکلات موجود در مرطوب نمودن تمام سطح ‏‏مزرعه و قیمت پایین این محصولات، معمول نیست‎‏.

۰۹:۳۸
۲۳ / ۷ / ۱۳۹۴

دریچه منهول

دریچه های منهول معمولا از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند.دریچه ها معمولا دارای حفره هایی می باشند که معمولا از وارد کردن قلاب های دسته دار به درون آن ها برای بلند کردن دریچه استفاده می شود.این حفره ها می توانند به منظور آب بندی یا مجرای عبور نور به درون منهول نیز به کارروند.یک صفحه قابل جابجایی تشکیل شده از دربی بر روی دهانه باز منهول،برای جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می باشد.آن ها همچنین ممکن است از پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه یا دیگر مواد کامپوزیتی (مخصوصا در مکان هایی که سرقت دریچه ها موجب نگرانی می باشند) ساخته شوند.

۲۱:۴۳
۲۰ / ۷ / ۱۳۹۴
تعداد رکورد : 508