مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی

مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی

مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۵۴۵ بازدید

مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی

مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی


مزایای دریچه های چدن داکتیل نسبت به دریچه های کامپوزیتی
1-عدم محدودیت کلاس کاری
طبق استاندارد EN124 (استاندارد بین المللی دریچه ها ) دریچه های کامپوزیتی فقط تا کلاس B125 (تحمل فشار 12.5 تن ) تعریف شده اند و در استاندارد ملی ایران با شرایط خاص تا کلاس کاری C250 تعریف شده اند ولی دریچه های چدنی با توجه به خصوصیات منحصر به فرد خود تا آخرین کلاس F900 ( تحمل 90 تن ) را دارا می باشند .


2- تست
با توجه به ضعف دریچه های کامپوزیت نسبت به دریچه های چدنی مطابق استاندارد INSO 14976 دریچه های کامپوزیتی باید 8 تست ( جذب آب ، تغییر شکل تحت نیرو ، مقاومت خزشی ، مقاومت خستگی ، مقاومت ضربه ، پایداری گرمایی ، مقاومت ویژه سطح ، مقاومت سایشی ) را بگذرانند که دریچه های چدنی فقط با 3 تست (آزمون مانایی دائم ، تحمل نیرو ، تغییر شکل تخت نیرو ) می توانند از نظر استاندارد ایمن و تحمل 90 تن فشار را داشته باشند .این در صورتی است که استاندارد اروپایی EN124 دریچه های کامپوزیتی را فقط تا کلاس کاری B125 (تحمل 12.5 تن) مجاز دانسته که استاندارد ایران INSO 14976 به احتساب این 8 آزمون دریچه های کامپوزیتی را در کلاس کاری بالاتری (C250) قرار داده که در ایران هنوز شرکتی موفق به گذراندن محصولات خود از این 8 تست نشده است.


3-عدم خستگی و شکست بعد از آزمون های تست

دریچه های چدنی بعد از آزمون های درج شده در استاندارد و قرار گرفتن در محل استفاده به هیچ وجه دچار خستگی ( خستگی وقتی اتفاق میافتد که قطعه تحت تنش های تکراری و یا نوسانی که بسیار کمتر از نیروی شکست میباشد؛ قرار میگیرد و منجر به شکست ناگهانی میشود ) نمی گردند . درصورتی که دریچه های کامپوزیتی به مرور و در اثر ضربه و بارهای وارده و تنش جمع شده دچار خستگی می شوند (این موضوع در استاندارد اروپایی لحاظ گردیده است و اجازه استفاده از دریچه های کامپوزیت در محل های با تردد بالا و فشار بالاتر از 12.5 تن مجاز نمی باشد .) به همین دلیل استفاده از دریچه های کامپوزیتی در مناطقی با عبور خودرو بسیار خطر آفرین می باشد .


4-عمر بالای دریچه های چدن داکتیل

دریچه های چدنی در انواع آب و هوا دارای عمر بسیار طولانی ( عدم خرابی قطعی ) میباشند ولی دریچه های کامپوزیتی عمر محدودی در آب و هوای مختلف دارند . تجربه نشان داده به دلایل مختلف از جمله نامرغوب بودن مواد اولیه کامپوزیت در ایران اکثر این دریچه ها بعد از گذشت مدت زمان 18 الی 24 ماه تحت تاثیر آب و هوا و تنش ایجاد شده مقاومت اولیه خود را از دست داده و از رده خارج میشوند و نیاز به تعویض مجدد دارند.


5- قیمت مناسب دریچه های داکتیل


دریچه های کامپوزیتی به دلیل کمبود مواد اولیه در ایران و پروسه تولید پیچیده دارای هزینه بالایی هستند و در مقایسه با دریچه های داکتیل 1.5برابر گران تر می باشند.
همچنین دریچه ها ی داکتیل به علت مهندسی مجدد در طراحی و بهینه سازی آن قیمت مناسب و مقاومت بیشتری نیز نسبت به دریچه های چدن خاکستری دارد .


6-ضد سرقت بودن دریچه ها در طراحی جدید


الف)مقاومت بالای چدن داکتیل در برابر ضربه و شکنندگی مانع از شکسته شدن درب و قسمت لولای دریچه شده و سارقین نمی توانند درب و کلاف (قاب) را از هم جدا کرده و به سرقت ببرند.
ب)در طراحی جدید این دریچه ها دارای لولای مخفی بوده که در محل اتصال جوش می شوندو مانند نمونه های قدیمی با پیچ و مهره بسته نمی شوند.
ج) کلاف دریچه نیز به شکلی طراحی شده است ( کلاف مشبک) که کاملاً در بتن گیرایی دارد و نمی تواند از آسفالت و بتن جدا شود و بیرون آورده شود .


7-طراحی بهتر دریچه های داکتیل


با توجه به تعریف استاندارد برای طراحی دریچه که به 3 دسته تقسیم بندی شده است ( طراحی بر مبنای اجزاء نگهدارنده،طراحی ویژه و جرم ) برای دریچه های کامپوزیتی فقط طراحی بر مبنای اجزاء نگهدارنده و طراحی ویژه امکان پذیر است و با توجه به محدودیت های خاص تولید کامپوزیت اکثر این دریچه ها بدون لولا ساخته می شوند.


8- قابل بازیافت بودن دریچه¬های چدن داکتیل (مزیت زیست محیطی)


دریچه های کامپوزیتی به دلیل مواد استفاده شده در آن غیر قابل بازیافت است و همین امر موجب صدمه زدن به محیط زیست خواهد شد. اما دریچه های چدن قابل بازیافت و استفاده مجدد می¬باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image