دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیرهای پروانه ای فلنجدار

لطفاً نكات ذیل را برای نگهداری در انبار رعایت فرمائید : .1شیرها قبل از نصب ، حتی الامكان در بسته بندی كارخانه نگهداری شود. .2شیرها در محل خشك و دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار نگهداری شود. .3در صورتیكه شیر بیش از مدت 2 سال در انبار نگهداری شده باشد، لازم است مجدداً تست و كنترل شود.

لطفاً نكات ذیل را برای نگهداری در انبار رعایت فرمائید : .1شیرها قبل از نصب ، حتی الامكان در بسته بندی كارخانه نگهداری شود. .2شیرها در محل خشك و دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار نگهداری شود. .3در صورتیكه شیر بیش از مدت 2 سال در انبار نگهداری شده باشد، لازم است مجدداً تست و كنترل شود.

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۶۱۹ بازدید

دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیرهای پروانه ای فلنجدار

دستور العمل نگهداری ، نصب و بهره برداری شیرهای پروانه ای فلنجدار

الف - لطفاً نكات ذیل را برای نگهداری در انبار رعایت فرمائید :

  1. شیرها قبل از نصب ، حتی الامكان در بسته بندی كارخانه نگهداری شود.
  2. شیرها در محل خشك و دور از تابش خورشید و عاری از گرد و غبار نگهداری شود.
  3. در صورتیكه شیر بیش از مدت 2 سال در انبار نگهداری شده باشد، لازم است مجدداً تست و كنترل شود.

ب- لطفاً نكات ذیل را قبل از نصب رعایت فرمائید :

  1. از تمیز بودن سطح فلنجها ، لاستیك آب بندی ، نشیمنگاه و بدنه شیر اطمینان كامل حاصل فرمائید.
  2. به علت احتمال شل شدن پیچهای محل اتصال عملگر به شیر در موقع حمل و جابجایی شیر (در صورت نصب عملگر برقی یا بادی) از محكم بودن آنها اطمینان حاصل فرمائید.
  3. قبل از نصب شیر در محل ، توصیه می شود چندبار شیر را باز و بسته نموده و از عملكرد آن مطمئن گردید ، چنانچه برای بسته شدن كامل پروانه احتیاج به نیروی زیادی باشد و لاستیك آب بندی نتواند در وسط رینگ آب بندی قرار گیرد باید از اعمال نیروی زیاد خودداری و نسبت به تنظیم مجدد لاستیك آب بندی طبق دستورالعمل كارخانه اقدام نمود.در غیر اینصورت احتمال پاره گی لاستیك آب بندی و صدمه به قطعات گیربكس وجود دارد.
  4. پس از انجام كنترل عملكرد و قبل از اقدام به نصب شیر پروانه ای باید از خم بودن صحیح ضامن خار نگهدار محور دیسك اطمینان حاصل نمود (این ضامن از باز شدن پیچ و خارج شدن خار جلوگیری می نماید) و شیر را در وضعیت بسته قرار می دهد.
  5. برای نصب شیرهای سایز بزرگ و شیرهای با فشار كاری 25 اتمسفر و بیشتر ، بمنظور سهولت در باز و بسته نمودن شیر و جلوگیری از صدمه به قطعات گیربكس استفاده از سیستم بای پاس ضروری است.

ج - لطفاً نكات ذیل را هنگام نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر باید به دقت به محل مورد نظر حمل و از تماس یا برخورد آن با سایر متعلقات لوله و دیواره های مجاور محل نصب جلوگیری شود. در صورت صدمه دیدن پوشش رنگ سطوح خارجی و داخلی شیر ، باید نسبت به لكه گیری آن اقدام نمود .
  2. رای بلند كردن و حمل و نقل شیرها بمنظور جلوگیری از وارد شدن صدمه به شیر و پوشش آن ، از طنابهای پلی استر ، كنف و یا تسمه های نخی استفاده شود. دقت نمایید استحكام طناب بكار رفته متناسب با وزن شیر باشد . طنابها و تسمه های مورد استفاده باید به اندازه كافی بلند بوده و هنگام بلند نمودن شیر بدور بدنه (بین دو فلنج بزرگ) قرار گیرد. هرگز نباید از سوراخهای فل ، فلكه و پوسته گیربكس و یا عملگر (برقی یا بادی) برای بند نمودن شیر استفاده كرد.
  3. شیرهای پروانه ای در كارخانه از دو طرف تست شده و آب بندی می باشند. توصیه می شود برای آب بندی مطئمن تر شیر بنوعی در خط نصب شود تا فشار بیشتر در طرفی كه برجستگی محل شفت های روی پروانه دیده می شود ، اعمال شود .
  4. وجود ذرات و اشیاء خارجی در داخل شیر پروانه ای می تواند موجب وارد نمودن خسارت به لاستیك آب بندی شیر گردد. بنابراین قبلاً از تمیز بودن داخل شیر و لوله هایی كه قرار است به شیر متصل گردد، اطمینان حاصل نمائید .
  5. با توجه به اینكه استفاده از اتصالات قابل پیاده كردن، نصب و جدا كردن شیرها را در خطوط لوله آسان می نماید، پیشنهاد می شود قبل و یا بعد از هر شیر در صورت امكان از این اتصالات استفاده شود.
  6. باید از هم محور بودن فلنجهای لوله كه شیر بین آنها نصب می گردد همچنین از در امتداد و موازی بودن آنها اطمینان حاصل گردد
  7. تعویض و تنظیم لاستیك آب بندی شیرهای پروانه ای (در صورت نیاز) از سایز 900 به بالا ، می تواند در حالت نصب شیر صورت گیرد برای این منظور باید امكان دسترسی به سمتی كه روبند و لاستیك آب بندی قرار دارد وجود داشته باشد. برای تنظیم و تعویض لاستیك آب بندی شیرهای پروانه ای كوچكتر از 900 میلیمتر ، شیرها را باید از خط لوله خارج نمود .
  8. شیر باید به گونه ای بین دو قسمت خط لوله متصل گردد كه هیچ گونه تنش از خط لوله به شیر وارد نگردد. از این رو وزن لوله قبل و بعد از شیر نباید به شیر اعمال شده ، حتماً از تكیه گاه (زیر سری) برای گرفتن وزن لوله استفاده شود .
  9. جهت جلوگیری از اعمال نیرو به شیر و فلنج لوله ، پیچ ها باید به اندازه كافی و بصورت ضربدری محكم شوند.

د- نكات ذیل را پس از نصب شیر رعایت فرمائید :

  1. شیر پس از نصب باید تمیز گردد.پروانه (دیسك) ، نشیمنگاه و سایر قطعات محرك شیر باید بدقت بررسی گردند و كلیه اشیاء خارجی جهت كمك به عملكرد صحیح شیر ، از داخل شیر خارج گردند.
  2. جهت جلوگیری از هر نوع آسیب دیدگی احتمالی ناشی از عوامل خارجی ، پس از تكمیل نصب و تا زمان شروع بهره برداری ، شیر با پوشش حفاظتی مناسبی پوشش داده شود.
  3. پس از تكمیل نصب باید كلیه شیرها را باز نمود و خطوط لوله را از ضایعات اضافی مانند الكترودهای جوشكاری پاكسازی نمود.
  4. در خاتمه عمل نصب ، عملكرد شیر را با چندین بار باز و بسته آزمایش نمود. شیر بایستی براحتی مانند قبل از نصب باز و بسته شود .
  5. برای اطمینان از سلامت شیر و كنترل كارآیی آن، باز و بسته نمودن شیرها در فاصله زمانی معین توصیه می گردد.
  6. از استفاده شیر در حالتی كه پروانه نیمه باز است خودداری نمایید.در غیر اینصورت باعث خرابی پروانه و بدنه خواهد شد.
دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image