شیر خودکار(شير يكطرفه)

شير يكطرفه و اصول نصب آن بر روی انواع پمپ

شير يكطرفه و اصول نصب آن بر روی انواع پمپ

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۳۰ بازدید

شیر خودکار(شير يكطرفه)

یکی از مهمترین قطعات لوله کشی پمپ كه جزء اتصالات اصلي لوله کشی پمپ است شير يكطرفه يا همان شير خودكار مي باشد .

در حالت عادی لوله ای که از کنتور آمده دارای یک فشار معمولی است و مثلا دارای 2 بار فشار میباشد.موقعي که شما پمپ را بر سر راه لوله خود نصب میکنید فشار آب بعد از کنتور بیش از فشار آب قبل از کنتور است.زیرا پمپ های آب فشاری بیش از فشار شهر را براي شما به داخل لوله کشی پمپاژ میکنند.حال اگر پمپ خاموش شود و بین پمپ شما و کنتور شیر خودکاری(شير يكطرفه اي) وجود نداشته باشد تمامی آب پمپاژ شده توسط پمپ شما بدون هیچ مانعی به داخل شبکه لوله کشی باز خواهد گشت .

برای جلوگیری از این عمل میبایست در موقع نصب پمپ بین کنتور و پمپ شیر اتوماتیکی نصب شود تا در صورتی که پمپ بعد از پمپاژ اب خاموش شد شیر خودکار بسته شود و مانع از ورود مجدد آب به شبکه لوله کشی شود

شیر خودکار یا شیر اتوماتیک از جمله قطعات مورد نیاز برای نصب انواع پمپ ها است.این قطعه چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت اتصال در جای نادرست و استفاده از جنس نا مرغوب میتواند کارکرد منظم پمپ را تحت تاثیر قرار دهد.

در بازار انواع و اقسام شیر خودکار وجود دارد که بسته به نوع کار کرد ،جنس بدنه ،نوع مایعات مورد استفاده و... طبقه بندی میشنود.

در پمپ ها نیز نوع مخصوصی از شیرهای خودکار باید به کار گرفته شود تا پمپ ایجاد ضربات قوچی در سیستم لوله کشی نکند.

نوع شیر خودکار مصرفی در پمپ ها به نام شیر خودکار سوزنی و یا کشویی معروف هستند.در این مورد از شیرخودکارها بعد از عمل پمپاژ آب و خاموش شدن پمپ شیر با استفاده از فنر داخلی به صورت نرم بسته خواهد شد و از سروصدای ناشی از بسته شدن شیرهای دیگر میکاهد.

شیر خودکار را در کجا نصب کنیم؟

بهترین مکان برای نصب شیر خودکار دقیقا بر روی ورودی پمپ و قبل از مهره ماسوره ایست که به لوله بسته خواهد شد.در صورت بستن شیر خودکار بر روی خروجی با توجه به بسته شدن قبل یا بعد از اتوماتیک پمپ میتواند عملکردهای مختلفی ارائه کند.مثلا اگر شیر خودکار بر روی خروجی بسته شده باشد و اتوماتیک نیز قبل از آن باشد پمپ هیچگاه روشن نمیشود.زیرا فشار قبل از شیر خودکار بالاست و وزن آب روی شیر خودکار مانع باز شدن آن میشود.

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image