شیرهای کشویی – تحت استاندارد

شیر کشویی،شیر فلکه کشویی، دروازه ای، گیت و ....،همه نامهایی هستند که برای نامگذاری پر مصرف ترین محصول در دنیای شیرهای صنعتی به کار می روند.فلکه یا فلکه کشویی بیشتر به این خاطر به آنها اطلاق می شود که باز و بست کردن این شیرها به کمک عضوی گرد و شبیه فرمان است که در بالاترین قسمت این محصولات نصب می گردد.

شیر کشویی،شیر فلکه کشویی، دروازه ای، گیت و ....،همه نامهایی هستند که برای نامگذاری پر مصرف ترین محصول در دنیای شیرهای صنعتی به کار می روند.فلکه یا فلکه کشویی بیشتر به این خاطر به آنها اطلاق می شود که باز و بست کردن این شیرها به کمک عضوی گرد و شبیه فرمان است که در بالاترین قسمت این محصولات نصب می گردد.

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۳۷ بازدید

شیرهای کشویی – تحت استاندارد

دروازه ای، و یا گیت (Gate) به این خاطر به آنها نسبت داده می شود که عمل قطع و وصل جریان در این محصولات به کمک قطعه ای گرد انجام می شود که حرکت کشویی دارد (که این حرکت به کمک همان فلکه یا فرمان ایجاد می شود) و شبیه دروازه هایی است که در قدیم بر سر راه جوی ها و کانال ها می گذاشتند که هر موقع بخواهند با پایین آوردن دروازه مسیر را مسدود کنند. که البته هنوز هم رایج است.کلیه اطلاعات مورد نیاز یک شیر صنعتی همواره باید بر روی بدنه آن به طور برجسته و واضح مشخص باشد. اطلاعاتی همچون :

- سایز
- فشار کاری
- جنس بدنه و درپوش
- نام سازنده

این نوشته ها معمولا روی بدنه در حد فاصل فلنج های دو طرف محصول به صورت برجسته درج شده است . اما اینها حداقل ها هستند و در بیشتر موارد تولید کنندگان به درج همین حداقل ها بر روی بدنه محصولات بسنده می کنند و اطلاعات بیشتر را در دفترچه راهنمای محصولات خود ارائه می دهند.

دسته بندی وجه تا وجه:

بر طبق این دسته بندی شیرهای کشویی به دو دسته کلی وجه تا وجه کوتاه (که در بازار با عنوان بال کوتاه شناخته می شود) و وجه تا وجه بلند (که در بازار با عنوان بال پهن شناخته می شود) دسته بندی می شوند.این دسته بندی به طور کامل در 48 ردیف دسته بندی که دو ردیف آن (کوتاه و بلند) برای شیرهای کشویی استفاده می شود در استاندارد شماره EN588 ذکر شده و توضیحات کافی داده شده. به طور کلی عمده شیرهای کشویی در نوع وجه تا وجه کوتاه تولید و استفاده می شود و نوع وجه تا وجه بلند یا به اصطلاح بال پهن برای فشارهای بالا و مواردی که نیاز است از بدنه انشعاب دیگری گرفته شود (مثل کنارگذر ها) استفاده می شود.

استاندارد فلنج:

این یکی از اساسی ترین مواردی است که باید حتما کنترل شود زیرا تجربه نشان داده بیشترین اشتباهات سفارشات مربوط به مطابقت استاندارد فلنج شیر با فلنج روبرویی آن در خط لوله می باشد. تقریبا تمامی تولید کنندگان شیرهای چدنی تحت استاندارد های اروپایی فلنج شیرهای خود را بر مبنای استاندارد EN1092-2 که یک استاندارد میلیمتری است تولید می کنند. برای سایر استانداردهای فلنح همواره باید با تولید کننده هماهنگ شود. فلنج های اینچی معمولا در شیرهای تحت استاندارد API و ANSI رعایت می شود که اکثر آنها نیز دارای بدنه و درپوش فولادی می باشند.

نوع محور:

این نیز یکی از اساسی ترین دسته بندی شیرهای کشویی است. بدین صورت که شیرهای کشویی از نظر نوع محور به دو دسته محور صعودی و محور غیر صعودی تقسیم می شوند. صرفنظر از تفاوت ها فنی این محصولات که در مقالات فنی همین نشریه منتشر خواهد شد، تفاوت اساسی این محصولات در ظاهر آنهاست. بدین صورت که در نوع محور صعودی با باز و بسته کردن شیر محور آن نیز بالا و پایین می رود. اما در نوع غیر صعودی با باز و بسته کردن شیر محور همچنان ثابت بوده و نمیتوان تشخیص داد که شیر در حالت باز یا بسته است. در زیر شکلهایی از این محصولات نشان داده شده.

نوع آببندی زبانه:

که معمولا به انواع زبانه فلزی و زبانه لاستیکی تقسیم می شود.نوع زبانه فلزی آنها نیز خود به سه دسته صلب، انعطاف پذیر و چند تکه تقسیم میشود.

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image