شير بشقابي(Globe Valve)

شير بشقابي(Globe Valve) ساختمان اين شيرطوري طراحي شده كه مايع از نقطه ورود به شير تا خروج از آن 180 درجه تغيير جهت مي دهد. ساختمان مجرابند و نشيمنگاه آن طوري است كه به محض برقرار شدن جريان، تماس آنها با هم قطع مي شود همچنين بازنبودن كامل شير موجب فرسودگي آن نمي شود و لذا از آن مي توان براي تنظيم و كنترل جريان استفاده كرد . متناسب بودن تعداد دور دسته شير با حجم مجراي خروجي جريان كار تنظيم مقدار جريان را با دست آسان مي سازد .

شير بشقابي(Globe Valve) ساختمان اين شيرطوري طراحي شده كه مايع از نقطه ورود به شير تا خروج از آن 180 درجه تغيير جهت مي دهد. ساختمان مجرابند و نشيمنگاه آن طوري است كه به محض برقرار شدن جريان، تماس آنها با هم قطع مي شود همچنين بازنبودن كامل شير موجب فرسودگي آن نمي شود و لذا از آن مي توان براي تنظيم و كنترل جريان استفاده كرد . متناسب بودن تعداد دور دسته شير با حجم مجراي خروجي جريان كار تنظيم مقدار جريان را با دست آسان مي سازد .

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۴۰ بازدید

شير بشقابي(Globe Valve)

ساختمان اين شيرطوري طراحي شده كه مايع از نقطه ورود به شير تا خروج از آن 180 درجه تغيير جهت مي دهد. ساختمان مجرابند و نشيمنگاه آن طوري است كه به محض برقرار شدن جريان، تماس آنها با هم قطع مي شود همچنين بازنبودن كامل شير موجب فرسودگي آن نمي شود و لذا از آن مي توان براي تنظيم و كنترل جريان استفاده كرد . متناسب بودن تعداد دور دسته شير با حجم مجراي خروجي جريان كار تنظيم مقدار جريان را با دست آسان مي سازد .

اكثر شيرهاي بشقابي داراي ساقه و فلكه متحرك هستند.در هنگام مقايسه بين يك Valve Globe و Gate Valve معمولاً نشتي از نشيمنگاه شير بشقابي كمتر از دروازه اي است. اين بدين دليل است كه وضعيت تماسي مجرابند با نشيمنگاه در بيشتر وضعيتها با زاويه قائمه است و اين باعث بوجود آمدن نيروي بيشتري براي بسته شدن و سفت شدن مجرابند و نشيمنگاه آن مي گردد.

اين شيرها مي توانند طوري قرار بگيرند كه وقتي مجرابند در جهت خلاف جريان مي بندد ، انرژي جنبشي سيال مانع از بستن مي گردد و كمك به باز شدن شير مي كند و وقتي كه مجرابند در جهت جريان مي بندد انرژي جنبشي كمك به بستن آن مي كند و مانع از باز شدن شير مي گردد. اين ويژگيها نسبت به ساير طرحها برتر هستند. خصوصاً وقتيكه بستن سريع جريان مورد نياز باشد.

از مشخصات Globe Valve ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

جهت جريان سيال بر خلاف Gate Valve تغيير مي كند.
تغيير جهت جريان سيال ايجاد تلاطم مي نمايند.
تلاطم افت فشار را افزايش مي دهد.

در Globe Valveافت فشار بيشتر از Gate Valve مي باشد.

در Globe Valve فرسودگي به علت اصطكاك خيلي كمتر از Gate Valve مي باشد.

شيرهاي بشقابي بر اساس استاندارد BS 5322و BS 1873 طراحي و ساخته مي شود و بصورت Tee تا max 12” و بصورت استاندارد تا 48” ساخته مي شود.

انواع Globe Valve

Globe Valve ها معمولاً به سه صورت (Z-Body) (Y-Body) (Angle-Body) طـراحـي مي شود كه با توجه به محل نصب در خطوط مي توان از آنها استفاده كرد.

طرح (Z-Body)

از اين نوع شير­براي موارديكه سيال آب باشد مي­توان استفاده كرد.عمومي ترين نوع طراحي بدنه در Globe Valve ها طرح Z مي باشد. در اين شيرها صفحه جداكننده در سرتاسر بدنه كه شامل نشيمنگاه هم مي گردد به شكل Z مي باشد.

طرح (Y-Body)

طـراحي فرم Y بهتـرين نـوع بـدنه براي از بــين بردن افت فشـار ذاتـي در Globe Valve هامي باشد و زاويه بين نشيمنگاه و محور خط 45 درجه مي باشد.

اين فرم از Globe Valve ها مناسب ترين­نوع براي قرارگيري در فشارهاي بالا مي باشد.

طرح (Angle-Body)

اين طرح يك مدل تغيير يافته از طرح اصلي Globe Valve مي باشد . اين شير داراي انتهاي 90 درجه مي باشد. در اين شير سيال قادر خواهد بود كه فقط با يك زاويه 90 درجه بچرخد و خروج آن متقارن تر از خروج يك Globe Valve معمولي مي باشد. مزيت اصلي و ويژه اين شير آن است كه علاوه بر اينكه بعنوان يك شير مي باشد مي تواند به عنوان يك زانويي نيز عمل كند .

براي وضعـيتهاي متـعادل از فـشار و دمـا Angle Globe Valve همـانند يك Globe Valveمعمولي عمل مي كند. وضعيت خروجي Angle Globe Valve بگونه­اي است كه براي سيالات پويا و خورنده مناسب مي باشد.در سيستمهاي كه در آنها دما پائين مي باشد از Angle Globe Valve استفاده مي گردد در اين حالت فشار به پايين ديسك اعمال مي گردد كه اين خاصيت كاربرد اين شيرها را ارتقا داده و باعث محافظت از آب بندها مي­گردد و همين از مقدار سايش بر روي نشيمنگاه و سطوح مجرابند نيز مي كاهد.

مجرابندهاي مورد استفاده در Globe Valve هادر بيشتر اين شيرها براي طراحي مجرابند از يكي از سه طرح ذيل استفاده مي گردد:

1. مجرابند كروي

2. مجرابند تركيبي

3. مجرابند سرپوش دار

مجرابند كروي

مجرابند كروي در يك قسمت مخروطي شكل با نشيمنگاه قرار مي گيرد . از اين طرح عموماً در سيستمهاي با دما و فشار پائين استفاده مي گردد. Globe Valve ها با اين نوع مجرابند قادر به تنظيم جريان بوده ولي اصولاً براي قطع و وصل جريان مورد استفاده قرار مي گيرند.

مجرابند تركيبي

در اين طرح بر روي مجرابند از يك حلقه غير فلزي سخت استفاده گرديده است . حلقه مورد استفاده باعث سفت شدن نهايي مجرابند مي گردد.مجرابندهاي تركيبي اصولاً در سيستمهاي كه در آنها بخار و آب گرم جريان دارد مورد استفاده قرار مي گيرند. اين مجرابندها در مقابل سايش مقاوم بوده و عملكرد مناسبي در كامل بسته شدن شير دارد.

مجرابند سرپوش دار

اين نوع مجرابند وضعيت قابل تنظيم بالاتري را نسبت به دو طرح قبلي بوجود مي آورند . مجرابند سرپوش دار در شكلهاي متنوعي وجود دارد. در شكل عمومي همگي آنها داراي طول بلند و مخروطي مي باشند.

source:http://famco.co.ir/

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image