شیر آب

معمولاً وسیله‌ فلزی است که برای باز و بست، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لوله ‌کشی دارای کاربرد میباشد. امروزه انواع بسیاری از شیرها طراحی، ساخته و تولید می‌شوند که در صنایع و اماکن به کار می‌ روند

معمولاً وسیله‌ فلزی است که برای باز و بست، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لوله ‌کشی دارای کاربرد میباشد. امروزه انواع بسیاری از شیرها طراحی، ساخته و تولید می‌شوند که در صنایع و اماکن به کار می‌ روند

چهار‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۵۴ بازدید

شیر آب

معمولاً وسیله‌ فلزی است که برای باز و بست، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لوله ‌کشی دارای کاربرد میباشد. امروزه انواع بسیاری از شیرها طراحی، ساخته و تولید می‌شوند که در صنایع و اماکن به کار می‌ روند ، نحوه کارکرد یا شکل آنها متفاوت بوده که متداول ترین آنها عبارتند :
شیر فلکه ی توپی ball valves
شیر فلکه ی پروانه ای ball valves
شیر یکطرفه check valve
شیر فلکه دروازه ای gate valve
شیر فلکه ی ساچمه ای globe valve
شیر فلکه ی پیستونی
شیر های دیافراگمی
شیرهای دورانی
شیر فلکه توپی ball valves
این نوع از شیرفلکه ها برای باز و بسته کردن ناگهانی و بدون افت فشار در لوله ها استفاده می شود. در شیرفلکه های توپی عمل قطع و وصل جریان بوسیله جسم کروی شکل که در وسط آن مجرائی موجود است، انجام می گیرد. در واقع چرخش توپی موجود در شیرآب به اندازه ی 90 درجه، مسیر حرکت سیال را باز و بسته می کند. در وقت باز بودن، مجرای مذکور در مسیر حرکت سیال واقع می گردد و در وقت بسته بودن، طرف دیگر جسم محل عبور سیال را مسدود می نماید این نوع شیرها کاربرد زیادی در صنعت دارند و برای کنترل بسیاری از سیالات مانند گازها و روغن مورد استفاده قرار می گیرند.
شیر فلکه ی پروانه ای ball valves
برای کنترل دبی عبوری در لوله های با قطر های بالا، از این نوع شیرفلکه استفاده می شود. اینشیرهای پروانه ای دارای یک دیسک هستند که حول محور عبوری از مرکزشان دوران کرده و مسیر حرکت سیال را باز و بسته می کند. ایراد وارد به شیرهای پروانه ای است که وقتی بسته می شوند، مسیر جریان را به محکمی انواع دیگر شیرها نمی بندند. این شیرها در سیستم های انتقال مایع یا در جایی که فضای محدودی در اختیار داریم به کار می روند.

شیر فلکه دروازه ای
شیر فلکه های دروازه ای (gate valve) برای باز و بسته کردن جریان به کار برده می شود و تفاوتش با شیر توپی در شکل ساخت می باشد و در ضمن فشار را نیز کمی کاهش می دهد. این شیرها در جایی که به یک جریان یکنواخت و بی وقفه نیاز داریم، استفاده می شود. علت این موضوع این است که در زمان باز بودن شیر، دروازه ی آن به صورت عمود بر مسیر جریان حرکت کرده، کاملاً در نشیمن گاه خود جمع شده و افت فشار بسیار کمی را ایجاد می کند. این شیرها در مصارف قطع و وصلی به کار می روند. این بدان معناست که این نوع شیرها یا بایستی کاملاً بسته باشند و در واقع بصورت نیمه باز نمی توان از آنها استفاده کرد.
شیر فلکه ساچمه ای
شیر فلکه ساچمه ای (globe valve) یکی از رایج ترین انواع شیر فلکه است که در دبی های پایین برای کنترل میزان دبی عبوری استفاده می شود. حرکت سیال از درون نشیمنگاه شیر، به صورت هم محور با حرکت زبانه ی آن می باشد. مزیت این شیرها نسبت به نوع دروازه ای این است که، سریعاً باز و بسته می شوند و می توان از آنها به راحتی در محل هایی که احتیاج به تغییر وضعیت متناوب شیرها داریم، استفاده کرد. نکته ی منفی در این شیرها این است که سیال باید جهت خود را تغییر دهد که این موضوع مقاومت زیادی را در مسیر ایجاد می کند. این مسئله باعث افت فشار بیشتری در شیرهای ساچمه ای نسبت به شیرهای دروازه ای می شود.
شیر فلکه پیستونی
برای عبور دادن سیالاتی که در آن ها ذرات جامد به صورت سوسپانسیون وجود دارد، از شیرفلکه های پیستونی استفاده می شود. در این شیرها، از یک پیستون و یک بوش به عنوان زبانه ی شیر و نشیمنگاه آن استفاده می شود. این پیستون به ساق شیر متصل می شود و از درون دو رینگ آببندی که توسط یک بوش از یکدیگر جدا شده اند، عبور می کند. در زمان ساخت شیر، رینگ های آببندی در اطراف پیستون فشرده می شوند. رینگ بالایی نقش آببندی را داشته و رینگ پایینی به عنوان نشیمنگاه عمل می کند. ناحیه ی بزرگ آببندی بین پیستون و رینگ ها، باعث می شود که در زمان بسته شدن شیر، اتصال خیلی محکمی داشته باشیم. این شیر ها برای تغییر دبی طراحی نشده اند و باید در مصارف قطع و وصلی جریان به کار روند.
شیرفلکه پیستونی
دیافراگمی
در این شیرها، از ساق شیر به منظور فشرده کردن یک دیافراگم انعطاف پذیر استفاده می شود. این شیرها به دو دسته تقسیم می شوند که در شکل زیر نشان داده شده اند.
مزیت اصلی این شیرها این است که دیافراگم قرار داده شده در آنها، زبانه ی کنترل کننده ی شیر را ازسیال جدا می کند. لذا به وسیله ی این شیرها می توان انواع مختلفی از سیالات را جابجا کرد. نکته ی دیگر این است که، چون کلاهک شیر در مسیر جریان قرار ندارد، می تواند از یک ماده ی ارزان قیمت تر مثلآهن ریخته گری ساخته شود که در نهایت باعث کاهش هزینه ی ساخت می شود. عملکرد این شیرها بهدمایی محدود می شود که دیافراگم می تواند بدون آسیب در آن عمل کند.
دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image