شیر خودکار ( شير يكطرفه ) چیست و اصول نصب چک ولو بر روی انواع پمپ چگونه است

شیر یکطرفه یکی از مهمترین قطعات لوله کشی پمپ كه با پمپ فروخته نشده و جداگانه باید خریداری شود و جزء اتصالات اصلي لوله کشی پمپ است شير يكطرفه يا همان شير خودكار مي باشد.

شیر یکطرفه یکی از مهمترین قطعات لوله کشی پمپ كه با پمپ فروخته نشده و جداگانه باید خریداری شود و جزء اتصالات اصلي لوله کشی پمپ است شير يكطرفه يا همان شير خودكار مي باشد.

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۲۷۵۴ بازدید

شیر خودکار ( شير يكطرفه ) چیست و اصول نصب چک ولو بر روی انواع پمپ چگونه است

شیر خودکار ( شیر یکطرفه ) :

یکی از مهمترین قطعات لوله کشی پمپ كه با پمپ فروخته نشده و جداگانه باید خریداری شود و جزء اتصالات اصلي لوله کشی پمپ است . در حالت عادی لوله ای که از کنتور آمده دارای یک فشار معمولی است و مثلا دارای ۲ بار فشار اتمسفر می باشد . موقعي که شما پمپ را بر سر راه لوله خود نصب می کنید ، فشار آب بعد از کنتور بیش از فشار آب قبل از کنتور است . زیرا پمپ های آب فشاری بیش از فشار شهر را براي شما به داخل لوله کشی پمپاژ می کنند .

حال اگر پمپ خاموش شود و بین پمپ شما و کنتور شیر خودکاری ( شير يكطرفه ای ) وجود نداشته باشد ، تمامی آب پمپاژ شده توسط پمپ شما بدون هیچ مانعی به داخل شبکه لوله کشی باز خواهد گشت .

برای جلوگیری از این عمل ، چک ولو باید در موقع نصب پمپ بین کنتور و پمپ شیر اتوماتیکی نصب شود تا در صورتی که پمپ بعد از پمپاژ اب خاموش شود، شیر خودکار بسته می شود. که بدین دلیل باعث مانع از ورود مجدد آب به شبکه لوله کشی شود .

شیر خودکار یا شیر اتوماتیک از جمله قطعات مورد نیاز برای نصب انواع پمپهاست.این قطعه چنان از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت اتصال در جای نادرست و استفاده از جنس نا مرغوب می تواند کارکرد منظم پمپ را تحت تاثیر قرار دهد .

در بازار انواع و اقسام شیر خودکار یا همان چک ولو وجود دارد که بسته به نوع کار کرد ،جنس بدنه ،نوع مایعات مورد استفاده و طبقه بندی می شوند.در پمپ ها نیز همچنین نوع مخصوصی از شیرهای خودکار باید به کار گرفته شود تا پمپ ایجاد ضربات قوچی در سیستم لوله کشی نکند .

نوع شیر خودکار مصرفی در پمپ ها به نام شیر خودکار سوزنی و یا کشویی معروف هستند.در این مورد از شیرخودکارها بعد از عمل پمپاژ آب و خاموش شدن پمپ شیر با استفاده از فنر داخلی به صورت نرم بسته خواهد شد و از سروصدای ناشی از بسته شدن شیرهای دیگر می کاهد.

روش نصب شیر خودکار ( چک ولو ) :

شیر خودکار دقیقا بر روی ورودی پمپ و قبل از مهره ماسوره ای قرار دارد که به لوله بسته خواهد شد.در صورت بستن شیر خودکار بر روی خروجی با توجه به بسته شدن قبل یا بعد از اتوماتیک پمپ می تواند عملکرد های مختلفی ارائه کند. اگر شیر خودکار بر روی خروجی بسته شده باشد و اتوماتیک نیز قبل از آن باشد پمپ روشن نمی شود . زیرا فشار قبل از شیر خودکار بالاست و وزن آب روی شیر خودکار مانع باز شدن آن می شود .

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image