گستردگی و تنوع استفاده از شیرهای صنعتی( Industrial Valves )

با توجه به گستردگی و تنوع استفاده از ولوهای صنعتی در زیر به انواع پر مصرف شیرها اشاره میگردد .

با توجه به گستردگی و تنوع استفاده از ولوهای صنعتی در زیر به انواع پر مصرف شیرها اشاره میگردد .

پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  ۰ نظر   ۴۵۰ بازدید

گستردگی و تنوع استفاده از شیرهای صنعتی( Industrial Valves )

شیر دیافراگمی یا پرده ای

شیر دیافراگمی یا پرده ای ( Diaphragm valve) از یک بدنه با پورتهای ورودی و خروجی ساخته شده است که به وسیله فشار بر دیافراگم تعبیه شده در آن میتوان مانع عبور سیال در پورتها شد . دیافراگمهای معمولا از جنس قابل انعطاف لاستیکی ساخته میگردد که بسته به طراحی و مورد استفاده میتواند در مقابل خوردگی و فرسایش بسیار مقاوم باشد . در ولوهای دیافراگمی از آنجا که مکانیزم بازو بسته کردن از قسمت دیافراگم و پورتها جدا میباشند آب بندی کاملی برقرار است بجز مواردی که دیافراگم سوراخ گردد . در ابتدا ولوهای دیافراگمی برای استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی طراحی گردید و در مواردی که سیال خوردنده باشد نظیر اسیدها و یا حتی مواد ساینده نظیر سیمان میتوان از ولوهای لاستیکی یا رابری دیافراگمی استفاده کرد . ولوهای دیافراگمی به طور کلی به دو دسته weir و straight -way تقسیم میگردد . نمونه weir برآمدگی در درون ولو تعبیه شده که دیافراگم با فشار و چسبیدن به این برآمدگی مانع عبور سیال میگردد و در مدل straight-way یا seat type دو دریچه ورودی و خروجی با زاویه 90 درجه نسبت به همدیگر قرار گرفته و ديافراگم بصورت يك شكل گوه اي در مي آيد .

شیر اطمینان یا سیفتی ولو

شیرهای اطمینان یا safety valves ولوهائی با مکانیزم فشاری میباشند به صورتی که افزایش فشار از مقدار مشخصی باعث باز شدن دریچه و تخلیه مواد برای رسید به فشار نرمال میگردد . برای نمونه در آبگرمکن های مخزنی با بویلرهای و مخازن فشار در بالای مخزن برای جلوگیری از انفجار مخزن در اثر بالارفتن دما و فشار مخزن از شیر اطمینان استفاده میکنند .یرهای اطمینان طوری انتخاب می گردند که نه فقط در فشار معینی باید باز شوند بلکه ظرفیت آنها طوری است که مقادیر زیادی مایع یا گاز محتوی را ک در اثر حرارت (تبخیر مایعات یا انبساط گازها ) تغییر حالت داده است باید خارج کنند . شیرهای اطمینان یا ریلیف ولو بسته به گاز یا مایع بودن سیال و نوع کاربرد در انواع و مکانیزمهای متفاوتی تولید میشوند .معمولا موادی که سیال مایع باشد به نام ریلیف ولو (relief valves) یا شیر تخلیه شناخته میشوند

ترموستاتیک ولو یا شیر دمائی

شیرهای دمائی یا ترموستاتیک ولو یک نمونه از شیرهای خودکار یا کنترل ولو هستند که با کمک اکچوئیتور دمائی خود قادر به کنترل فلو و در نتیجه دمای مورد نظر میباشند . در حقیقت در این ولوها از یک اکچوئیتور ترموستاتیک استفاده شده و با گرم شدن و بیشتر شدن دمای پروسه در محل سنسور این اکچوئیتور و افزار فشار مایع درون آن به قسمت متحرک شیر برای بسته شدن مسیر فرمان داده میشود

رگولاتور یا شیر فشار شکن

شير فشار شكنPRESSURE REDUCING VALVE یا شیر رگولاتور به منظور تنظیم و کاهش فشار خطوط معمولا بعد از مخازن پر فشار طراحی گردیده است و با طراحی های متفاوت بسیار پر کاربرد میباشند . برای مثال در کپسولهای گاز خانگی بدون داشتن چنین شیری امکان استفاده ایمن و ساده از گاز وجود نداشت . رگولاتور های در صنعت نیز کاربرد وسیعی داشته و به اشکال و مکانیزمهای متفاوت تولید میشوند . در بیشتر مکانیزمهای از وجود یک فنر یا وزنه و و دریچه قابل تنظیم به صورتی استفاده میگردد با هدایت فشار مخزن پر فشار به محفظه ای و فشار بر روی المنت یاد شده و جابجائی قسمت متحرک در جهت عکس یا بسته شدن شیر برای کم کردن فشار استفاده میشود .

شير فشار شكن يا شير تنظيم كننده فشار میتواند نزديك كنتور آب ساختمان بعد از انشعاب از لوله اصلي آب شهر نصب شود تا فشار هاي زياد و تغييرات فشار آب شهر را تقليل دهد . اين شير را مي توان يك وسيله تمام خود كار خواند , زيرا براي انجام تغييرات و تقليل فشار داراي ساختماني مخصوص است كه اين عمل را بدون انتقال انرژي انجام مي دهد . اين شيرها يك پيچ مخصوص تنظيم فشار دارد كه به وسيله آن فشار خروجي شير تنظيم مي شود.

source:http://www.abzaran.com/

دیدگاه خود را بیان کنید

Code Image